Wednesday, July 25, 2012

Transportul

Timp de secole, transportul terestru s-a făcut cu atelaje animale, iar pe râul Mureş cu plute şi bărci. După 1801, prin Luduş trecea poştalionul, cu care se putea stăbate drumul Turda – Tg. Mureş în doar 4 ore; caii erau schimbaţi la poştele din Cheţani şi Iernut. Până în anii ’60, în Luduş au existat birje care efectuau transport local. La 1871 s-a inaugurat calea ferată Războieni – Tg. Mureş.

În 1922 a apărut în Luduş primul automobil, marca NAG, de producţie germană, adus din Italia şi aparţinând lui Romulus Puia. În 1960, la data declarării Luduşului ca oraş, existau doar câţiva posesori de automobil. Primul camion, aparţinând cetăteanului Păcurar, efectua în 1946 transport de persoane pe ruta Luduş – Turda; cu acelaşi camion se deplasa şi echipa de fotbal a localităţii. În 1977, erau 250 de posesori de autoturisme, iar în prezent numărul lor depăşeşte 4000.

Din 1959 se introduce serviciul de taximetrie, având iniţial două autoturisme Moskvich 408. În 1961 apare serviciul de transport public local, dotat cu autobuze MTC produse de Uzinele “Mao Zedong” din Bucureşti.

1967
Sursa imaginii: forum.transira.ro

1977
Sursa imaginii: forum.transira.ro

Prima stradă pavată din localitate (în anii '50) a fost actuala stradă a Republicii, urmată de strada Gării. La 1960 străzile pavate însumau 5 km, iar în 1977 existau 20 km de străzi asfaltate, 35 km de trotuare din beton şi dale.

Stradă de pământ din Luduş (porţiune din actuala stradă a Republicii)

0 comments:

Post a Comment

 
;