Wednesday, July 25, 2012

Gara (1)

În 1868, statul ungar a început construcția mai multor trasee feroviare în Transilvania, concesionând lucrările la scurtă vreme unei companii engleze private conduse de antreprenorul Charles Waring. Această societate (Ungarische Ostbahn - Societatea Căilor Ferate Ungare de Est) - care a beneficiat de mai multe ori de sprijin financiar din partea guvernului ungar - a lucrat destul de repede; a executat calea ferată de la la Alba-Iulia la Târgu Mureș, a doua cale ferată din estul Ungariei. Sectorul Războieni - Târgu Mureş, în lungime 59,2 km, a fost inaugurat la 20 septembrie 1871 şi dat în exploatare în anul următor. În 1876 compania a fost naționalizată, iar calea ferată Alba Iulia - Târgu Mureș a fost preluată de către compania feroviară maghiară de stat MÁV.

Calea ferată normală Luduş – Măgheruş-Şieu, în lungime de 94 km, a fost construită între anii 1886-1888 de Societatea Căilor Ferate Locale Luduş-Bistriţa (Maros-Ludas Beszterczei Helyi Érdekü Vasut), în două etape. La 6 decembrie 1887 s-au pus în circulaţie primii 55 km de la Luduş la Budeşti-Cluj. Deşi podul de la Şieu a fost terminat în aprilie 1887, din cauza profilului greu şi a instabilităţii terenului din zona vârfului de pantă de la Budeşti-Cluj, lucrările au fost prelungite, fiind încercată şi o variantă de ocolire a acestei zone. Ultimul tronson de 39 km, de la halta Budeşti-Cluj la staţia Măgheruş-Şieu, punctul de joncţiune cu calea ferată Dej-Bistriţa, a fost pus în circulaţie la 24 aprilie 1888, costul realizat fiind de 47.396 coroane/km-cale. Costul iniţial a fost stabilit la 2.185.000 forinţi, suplimentat cu 1.682.000 forinţi. Pentru finanţare, societatea a emis acţiuni.

Acţiune cu valoarea nominală de 200 forinţi, 1885

Gara Luduş, 1910

Gara Luduş, Librăria Josip Glück
Sursa imaginii: Magazinul colecţionarilor
Imagine descoperită de Puskás János Pál

Plic filatelic "prima zi", 1996

Podul mare peste Mureş între staţia Luduş şi halta Luduş Sat
Sursa imaginii: Proiect Regionala CFR Braşov, UPB

Locomotivă LHD, Gara Luduş, 1977
Sursa imaginii: forum.transira.ro

Locomotivă Diesel, Gara Luduş, 1977
Sursa imaginii: forum.transira.ro

Surse documentare: Wikipedia, Proiect Regionala CFR Braşov, UPB

3 comments:

Nexxus said...

Fotografia cu titlul "Gara Luduş 1940" nu este din Luduş (Marosludas) ci din Ludas (jud. Heves) Ungaria

http://www.brody.iif.hu/adattar/taxonomy/term/215

Adrian said...

Mulţumesc, am corectat. Atenţie, aveţi aceeaşi greşeală pe blogul dumneavoastră!

Nexxus said...

Da, aveți dreptate. Am aflat ulterior că unele fotografii pe care le credeam din Luduș sunt defapt din Ludas, Ungaria. Aceasta este printre ele... și am uitat să corectez

Post a Comment

 
;